سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Contemporary-Grain-Ajiro-Wallpaper

استفاده از کاغذ دیواری، با طرح ها و بافت های متنوع، فضای داخلی خانه، به ویژه اتاق خواب را به فضایی گرم، دارای هویت و متنوع تبدیل می کند. انتخاب کاغذ دیواری مناسب با بافت و رنگی هماهنگ با سایر اجزای به کار رفته در دکوراسیون داخلی اتاق خواب امری مهم و تاثیر گذار است. پیشنهاد های زیر، نمونه هایی از انتخاب منحصر به فرد و متناسب کاغذ دیواری برای دکوراسیون اتاق خواب می باشد.

در این نمونه ها با استفاده از طرح های گل دار که به صورت لکه های رنگی بر روی کاغد دیواری نمایان اند، فضایی لطیف و مدرن و در عین حال، به دور از شلوغی زیاد و طرح های خسته کننده شکل گرفته است.

استفاده از سبک های قدیمی و کلاسیک، با الگو های درشت، اتاق را به فضایی کلاسیک و سنتی تبدیل می کند. 

ایجاد تعادل میان رنگ های به کار رفته در دکوراسیون سرویس خواب و دیوار پشت آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، برای مثال استفاده از روتختی روشن در اتاقی که با کاغذ دیواری تیره تزیین شده است، فضا را تا حد زیادی متعادل و دارای زیبایی بصری می کند. 

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

کدام کاغذ دیواری برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب؟

تحریریه دکوبوم

منبع: homedit






تاریخ : یکشنبه 94/9/29 | 8:7 صبح | نویسنده : مسعود فلاح | نظرات ()
ep_130115_03-800x531

طراحی این گلدان توسط طراح اکراینی Julia Kononenko اجرا شده است. گلدانی از جنس چوب که برای نمایش گیاهان بسیار خلاقانه است و برای نگه داری خودکار و مداد بر روی میز کار طراحی شده است.

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

نمایش خلاقانه گیاهان در فضاهای اداری و خانگی

تحریریه دکوبوم

منبع: contemporist






تاریخ : یکشنبه 94/9/29 | 7:31 صبح | نویسنده : مسعود فلاح | نظرات ()
interior-furniture-dining-room-kitchen-bedroom-livingroom-lighting-modern-apartments-kitchen-light-fixture-shade-design-ideas-interior-charming-cottage-elegant-in-warm-shades-with-oven-sink-island-kit

به استثنای یک اتاق کار خانگی، عملکرد روزانه آشپزخانه نشان دهنده این است که سخت ترین روش های طراحی نورپردازی را نسبت به سایر اتاق ها و فضاهای مسکونی داراست. آشپزخانه ها محل های کاری هستند که ماهیت حساس کارهای بصری که در آنجا انجام می شود ترکیباتی از کارهای همراه با خطر هستند که شامل ابزارآلات تیز و برنده، مایعات داغ و سوزان و دیگ های داغ روی آتش و ظروف آشپزخانه می باشند. نمونه آشپزخانه کوچکی که در ذیل آورده شده است، بیشترین مباحث عملکردی در همه آشپزخانه های مسکونی را بدون پیچیدگی اتاق های غذاخوری رسمی و فعل و انفعالات اجتماعی موجود در آشپزخانه های بسیار بزرگتر نشان می دهد.

تمام کارهای بصری اولیه در آشپزخانه ها شامل سینک ظرفشویی و سطح اجاق گاز در تراز پیشخوان انجام می گیرد. عملکرد دیگری که اهمیت بصری دارد، ارتباط با کابینت ها و قفسه های بالای سطح پیشخوان است در حالی که تامین ارتباط بصری با کابینت های زیر سطح پیشخوان نیز مهم است.

آشپزخانه به یک میزان متوسط نور محیطی برای استفاده کلی نیاز دارد. به دلیل این که یخچال ها و اجاق گازها معمولا خود یک منبع نور داخلی دارند، کارهای مرتبط با این وسایل آشپزخانه معمولاً جای نگرانی ندارد. حتی المقدور نباید روی سطح کار سایه بیفتد، بدون این که نورپردازی شدید و جهت دار روی سطح اعمال شود. معمولا منبع نورپردازی کلی در جایی از آشپزخانه واقع می شود که استفاده کنندگان در هر موقعیتی که باشند سایه خودشان روی سطح کار را خواهند دید و کارکردن مشکل خواهد شد.

روش نور پردازی نشان داده شده در بالا، کارهای بصری را به شیوه ذیل نشان می دهد:

  1. نورپردازی کار، به استثنای سطح آشپزی، با استفاده از چراغ های فلورسنت زیر کابینت انجام شده است که تمام طح پیشخوان و سینک را روشن می کنند. بیشتر و نه اغلب کابینت های دیواری با یک لبه جلویی یا نواری ساخته می شوند تا از لحاظ بصری چراغ های روشنایی را پنهان کنند، مشروط بر این که این لبه به شکل یک خط صاف و پیوسته در زیر کابینت ها باشد. هودهای خروجی واقع در بالای اجاق های گاز معمولا خودشان یک منبع نور دارند، این امر خود به خود نیاز به نور پردازی کار روی سطح آشپزی را رفع می کند.
  2. نور محیطی و نور لازم برای کابینت های دیواری به راحتی با یک چراغ فلورسنت 1*4 که روی سقف نصب شده انجام پذیر است که ظاهر آن با یک پوشش پلاستیکی و لنز نمایان شده است. معمولاً چراغ هایی از این نوع برای دربرگرفتن دو لامپ با طول 4 طراحی شده اند، این لامپ ها بیشتر از میزان مورد نیاز نور محیطی تولید می کنند، اما نه بیشتر از سایه ای که آن ها در هنگام روشن بودن چراغ های زیر کابینت ها روی سطح کار می اندازد. یک حالت تزیینی برای تجهیزات فلورسنت نصب شده بر روی سقف ممکن است جالب باشد؛ بسیاری از چراغ ها با طراحی خوب ( فلورسنت، هالوژن و التهابی) برای حل این مشکل نورپردازی در دسترس هستند در حالی که عرضه کننده یک وجه کارکردی هستند.

کلید های قطع و وصل استاندارد( به جز دایمرها) که در کنار ورودی اتاق واقع شده اند در مناسب ترین موقعیت ممکن قرار دارند. نور واقع شده در سطح زیرین هود، دارای سوییچ کنترل بر روی خودش است.

انتخاب چراغ ها و لامپ ها باید بر اساس بررسی های ذیل صورت گیرد:

مهتابی های زیر کابینت : نور مستقیم متمرکز شده روی سطح، منبع نور مخفی شده برای پیشگیری از ایجاد درخشندگی زننده، لنزهای پوششی برای پیشگیری از کثیف شدن و انباشته شدن چربی.

مهتابی های نصب شده بر روی سقف: مکان نصب در مرکز سقف برای انتشار یکسان در فضا، لنزهای دورپیچ برای پیشگیری از نور مستقیم و داشتن نور جانبی روی کابینت های دیواری.

در انتخاب لامپ ها، به پردازش رنگ توجه داشته باشید؛ بسیاری از لامپ های فلورسنت استاندارد، غذا را بدمنظر و بدمزه نشان می دهند. لامپ های k3000، CRI+80 شدیدا توصیه می شوند.

کیفیت طراحی یا سبک چراغ های انتخابی باید اصولا براساس کیفیت یا سبک جزییات یا متریال های طراحی معماری و طراحی داخلی باشند. آشپزخانه ها معمولا شامل اثاثیه صنعتی هستند( یخچال ها، مدارها، ماشین های ظرفشویی، مخلوط کن ها)؛ ظاهر اصلی امروزی آن ها به میزان زیبایی شناسی چراغ های انتخاب شده محدود می گردد. حتی آشپزخانه یا یک کیفیت طراحی سنتی نمی توانند به راحتی یک چراغ مناسب را برای یک اتاق که در مقاطع زمانی خاص مورد استفاده قرار می گیرد، در خود جای دهند، علی رغم این مساله، یک گستره وسیع از چراغ های روشنایی برای تمامی اندازه ها و سبک های طراحی آشپزخانه ها، در دسترس می باشد.

نورپردازی حمام

محیط و زیبایی شناسی یک مبحث در نورپردازی فضا است، در اغلب حمام ها به عنوان یک موضوع ثانویه مورد بررسی قرار می گیرند. حمام های بزرگ و سفارشی، می توانند به روش های غیراستاندارد نورپردازی شوند، در غیر این صورت نور کار برای آرایش کردن و اصلاح صورت روی یک آینه و نور محیطی برای دوش گرفتن، استحمام و مطالعه کوتاه مدت، تنها نیازهای نورپردازی هستند.

نورپردازی کار روی یک آینه باید نشانه های مشخصی داشته باشد. ابتدا باید نورکافی برای دیدن جزییات پوست و صورت و ریش را تامین نماید. با یک محاسبه سرانگشتی، از فلورسنت 50-60 وات یا هالوژن یا لامپ التهابی 150-200 وات برای دستشویی استفاده می شود. دوم، تاثیر نورپردازی باید کاملا بدون سایه باشد تا شرایط دشواری برای دیدن به وجود نیاید و یک دید بسیار خوب از صورت به وجود آورد. سوم این که لامپ انتخاب شده باید کیفیت رنگی به وجود آورد که درجه رنگ پوست صورت را بسیار خوب جلوه دهد که لامپ های 3000kو 80+CRI توصیه می گردند.

نیازهای نورپردازی محیطی بیشتر در دسترس می باشد. نور ساطع شده از چراغ (های) آینه برای تامین نور محیطی کفایت می کند، به ویژه اگر پرده یا درب اتاق دوش،شفاف یا تقریبا نیمه شفاف باشد و یا توالت در مجاورت آینه باشد. با وجود این شکل های حمام، آرایش فضایی. آن ها و موقعیت تجهیزات آن ها، می تواند گاهی اوقات شدیداً توانایی چراغ های روشنایی آینه ای را برای تامین نور محیطی کافی محدود نماید. صرف نظر از آرایش فضایی و اگر بودجه اجازه دهد، استفاده از یک چراغ توکار در سقف برای دوش، وان یا حمام در محدوده دوش/ وان، مجاز می باشد و نیاز به یک چراغ روشنایی بالا و نزدیک توالت همیشه احساس می شود.

حمام اولیه که در ذیل نشان داده شده کارهای بصری که در پاراگراف های پیشین شرح داده شد را نشان می دهد. روش نورپردازی این کارهای بصری به شرح زیر است:

  1. کارهای اصلاح صورت/ آرایش در بالای روشویی ها انجام میگیرد، قرارگیری یک لامپ فلورسنت یا هالوژن در مجاورت طرفین دو آینه آرایشی، یک روش نورپردازی معمول و بسیار جا افتاده برای حمام های مسکونی می باشد، روش های خوب نورپردازی متعددی برای کار آرایش موجود هستند، یک راه حل انتخابی را در فصل 12( مطالعه موردی 14) ببینید.
  2. نورپردازی محیطی برای محدوده وان و توالت، به وسیله نورپردازی بالای روشویی ها، به طور معقولانه ای نشان داده شده است. با وجود این، یک چراغ دیوارکوب در محدوده توالت آن را روشن تر می کند و اگر چنانچه قصد مطالعه وجود داشته باشد، برای این امر نیز، نور کافی به نظر می رسد با وجود این که نشان داده نشده است، یک چراغ رو به پایین لنز دار و توکار در محدوده وان معمولا مفید و اگر پرده دوش مات یا نزدیک به مات بوده و یا برای وان نصب شده باشد ضروریست. در محل های مسکونی، برای نوعی از دوش های دارای محفظه که مورد استفاده قرار میگیرند، اگر چنانچه بودجه اجازه دهد، نورپردازی ویژه برای محدوده دوش معمولاً خوشایند است.

سوییچ های استاندارد( نه دایمر ها) در حمام ها بسیار مناسب هستند. میزان مطلوب نورپردازی بر اساس انتخاب لامپ ها، به بهترین وجه قابل تنظیم است.

انتخاب چراغ ها و لامپ ها باید بر اساس شرایط زیر صورت گیرند:

چراغ های دیوارکوب: اصولا نور مستقیم متمرکز شده روی محدوده توالت؛ اجتناب از تابش در تراز چشم و درخشندگی

چراغ های رو به پایین: برای محدوده دوش، توکار با لنز، مجاز  برای استفاده دوش/وان.

کیفیت طراحی یا سبک آن، نسبتاً در اغلب حمام ها محدود است. وجود رطوبت در فضا، محدودیت های بلافصل در انتخاب چراغ ها ایجاد می نماید. زمانی که متریال های اتاق و جزییات آن بر چراغ های انتخابی تاثیر بگذارند، وسعت متریال ها، نازک کاری ها، جزییات، کابینت ها. و رنگ های تجهیزات لوله کشی محدودیت های بعدی را اعمال خواهند کرد. انتخاب از این محصولات چراغ های در دسترس همچنان نیاز به همان نوع زیبایی شناسی هوشمند و قضاوت طراحی دارد که باید در همه پروژه های طراحی نورپردازی اعمال شود.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

تحریریه دکوبوم

منبع: اصول و مبانی نور پردازی ( مارک کارلن) 






تاریخ : یکشنبه 94/9/29 | 7:24 صبح | نویسنده : مسعود فلاح | نظرات ()
Luxurious-Dining-Room-Nuance-Designed-using-Prestigious-Dining-Room-Lighting-and-Mesmerizing-Dining-Furniture

نور محیطی در نورپردازی یک اتاق غذاخوری ضروری است. ایجاد حس محیط خصوصی باید در سرلوحه لیست معیارهای طراحی نورپردازی قرار گیرد و دومین امر ضروری، تنها رضایت بخش بودن کارهای بصری است. به علاوه، نور محیطی مطلوب، یک موضوع در حال تغییر است. دور از انتظار نیست که یک اتاق غذاخوری  در یک موقع درخشان و رسمی باشد، و در وقتی دیگر صمیمی و رمانتیک و در زمانی دیگر شاد و در عین حال غیررسمی باشد. کارهای بصری در اکثریت اتاق های غذاخوری ابتدایی و نسبتاً ساده هستند. برای اتاق غذاخوری نمونه که نشان داده شده است، این کارها باید انجام پذیرد:

  1. ابتدا و در وهله اول، تامین نور روی میز است به طوری که کسی که غذا می خورد بتواند در حین غذا خوردن صورت دیگر افراد را ببیند.
  2. زمانی که بوفه برای خدمات دهی به کاربرده می شود، تامین نور مناسب و کافی برای این که خدمتکار به راحتی کار خود را انجام دهد.
  3. با درنظر گرفتن این که سطوح دیوارهای اصلی ، متریال گرافیکی برای نمایش دارند( تابلو های نقاشی، پوسترها، عکس ها) ، نور پردازی موضعی بر روی این متریال ها برای امکان دید مناسب ضروری است.
  4. نورپردازی محیطی برای محیط پیرامون اتاق ضروری است تا در اتاق و فضاهای خالی اطراف میز، احساس فضای تاریک و تیره وجود نداشته باشد.

روش طراحی نورپردازی نشان داده شده در صفحه بعدی، کارهای بصری را بر اساس حالت های ذیل مشخص می کند:

  1. یک چراغ آویز که در بالای نقطه مرکزی میز برای عملکرد های بصری اولیه، آویخته شده است. یک میزبا طول 7-8 تنها به یک آویز تکی نیاز دارد، اما می تواند دو یا حتی سه آویز هم به کار برده شود. بهتر است ارتفاع ارتفاع نصب آن، در حدود 5 باشد، در صورتی که کوتاه تر باشد برای تاکید بر بالای میز و صورت کسی که غذا می خورد، کفایت می کند و در صورتی که بلند باشد، روشنایی خارج از مسیر دید آن ها به راحتی تامین خواهد شد. توزیع نور باید در ترکیب با یک نورپردازی دیگر در اتاق تعیین شود به طوری که کیفیت مطلوب نور محیطی ایجاد گردد و در آخر، بر حسب میزان مطلوب درخشندگی و روشنایی در تراز چشم چراغ آویز می تواند مات یا نیمه شفاف باشد.

یک روش انتخابی برای نورپردازی میز غذاخوری در تصویر صفحه بعد با خطوط خط چین نشان داده شد است. در حالی که چراغهای آویز یک تکنیک خوب و قابل اطمینان هستند، راه حل انتخابی دیگر استفاده از چراغ های تاکیدی نزدیک که هر یک از دو سر میز است که یک نتیجه قابل قبول تامین می کند، به نحوی که نور منعکس شده از روی میز به نرمی چهره افراد را روشن می نماید.

  1. چراغ های دیوارکوب در هر دو جانب ورودی اصلی اتاق و نیز در هر دو سمت بوفه روی دیوار جنوبی واقع شده اند. این چراغ ها برای جوانب شمالی و جنوبی اتاق نور محیطی تامین می کنند. علاوه بر تولید روشنایی کلی در تراز چشم به عهده دیوارکوب هاست. کیفیت خاص نور در تراز چشم بستگی به طراحی و متریال های چراغ های انتخابی دارد. چراغ های دیوارکوب کنار بوفه نورکاری را روی سطح بوفه برای عملکرد خدماتی تامین می کنند. به دلیل این که این چراغ ها بیشتر قابل رویت هستند نسبت به چراغ های نصب شده روی سقف، بهتر است نماهای دیوارهایی تواند باشد.
  2. چراغ های عقب نشسته روشنایی دیوارها درجایی واقع شده اند که متریال های هنری نصب شده روی دو دیوار اصلی ( شرقی و غربی) قابل رویت باشند. دیوار غربی به طول (13) است به طوری که 3 چراغ روشنایی برای تامین محدوده دید کافی مورد نیاز است و در این حالت چند متریال هنری مورد نظر بوده اند، اگر یک موضوع هنری یا نمایشی روی همه سطوح دیوار مدنظر بود، مثلا دو بخش دیوار شمالی، یک سیستم خطی باید برای دیوارهای غربی، شرقی و شمالی مورد بررسی قرار می گرفتند، این کار نهایت انعطاف پذیری را در نورپردازی آثار هنری تامین خواهد نمود.
  3. نورپردازی محیطی ویژه برای محیط پیرامون اتاق مورد نیاز نیست زیرا سه سیستم شرح داده شده در بالا بیشتر از اندازه کافی نور کار تامین می کنند. جز غیرمستقیم چراغ آویز می تواند نور را از روی سطح سقف منعکس کند، دیوارکوب ها یک محدوده نوری روی جوانب جنوبی و شمالی اتاق به وجود می آورند و چراغ های روشنایی دیوارها، نور را از روی دیوارهای شرقی و غربی منعکس می کنند. مسلما این چراغ ها باید بر اساس میزان انتشار نور محیطی آن ها انتخاب گردند.

از آنجایی که محیط در اتاق های غذاخوری بسیار مهم است، تمام چراغ ها باید توسط سوییچ های دایمر کنترل شوند به طوری که ترکیبات متنوعی از میزان شدت روشنایی برای ایجاد حس محیطی مطلوب برای هر زمانی داشته باشند.

چراغ ها و لامپ های انتخابی باید بر اساس شرایط ذیل باشند:

چراغ آویز : نسبت مستقیم- غیر مستقیم، انتشار نور، درجه ای از تابش در تراز چشم و درخشندگی

چراغ های دیوار کوب: نسبت مستقیم- غیر مستقیم، جهت گیری روی سطح بوفه، درجه ای از تابش در تراز چشم و درخشندگی.

چراغ های روشنایی دیوار: نصب شده روی سطح یا توکار ، انتشار نور( بر حسب آثار هنری، اگر مشخص باشد)

کیفیت طراحی یا سبک چراغ های انتخابی باید بر اساس کیفیت یا سبک طراحی جزییات و متریال های طراحی معماری و طراحی داخلی از شمعدان های بلورین و کریستال سنتی تا متریال های چوبی طبیعی معاصر تا متریال های- تک و تکنیک ها باشد. اما کمی غیر معمول است که متریال ها و جزییات اتاق بر اساس روش طراحی نورپردازی تعیین شوند. مثلا انتخاب چراغ ها، این قسمت از انتخاب چراغ برای ساخت هنرمندانه آن بسیار دشوار است. به دلیل این که درگیر المان های هنری زیبایی شناسانه، سبک و ذوق و سلیقه می شویم. تنها جزییات طولانی در یک فرآیند سعی و خطا در طول انجام چندین پروژه، طراحان را قادر به تصمیم گیری زیبایی شناسانه هوشمند می نماید.

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

نور پردازی اتاق غذا خوری

تحریریه دکوبوم

منبع: اصول و مبانی نور پردازی ( مارک کارلن) 






تاریخ : یکشنبه 94/9/29 | 7:4 صبح | نویسنده : مسعود فلاح | نظرات ()
guanrantee-modern-design-brief-iron-standing-fishing-floor-lamp-contemporary-living-room-floor-lights-free-interior-picture-contemporary-floor-lamps

نور پردازی اتاق نشیمن

اغلب اتاقهای نشیمن نیاز به راه حل های انعطاف پذیر برای طراحی نورپردازی دارند، به دلیل این که عمکرد این فضاها برای فعالییت های متعددی که دائم در حال تغییر هستند، می باشد. نور پردازی در یک اتاق نشیمن نوعی باید به راحتی، برای گفت و شنودهای گروه های کوچک، گردهمایی های دوستانه بزرگ تر که گاهگاهی به همراه خوردن و نوشیدن نیز هست و فعالییت های انفرادی نظیر مطالعه، گوش کردن موسیقی و تماشای تلوزیون جوابگو باشد. کمتر اتفاق می افتد که به طور نمونه یک اتاق نشیمن، احتمالاً در یک کنج میز تحریر یا بخش اداری، یک مکانی برای بازی های تخته یا ورق، یک مجموعه کتابخانه ای بزرگ یا یک مجموعه هنری برای نمایش عمومی داشته باشد.

فعالییت های بصری در یک اتاق نشیمن از اصلی و ساده تا پیچیده و فوق العاده فنی، تغییر میکند، بستگی به اندازه و اهداف مورد نظر برای اتاق دارد. به طور معمول فرض بر این است که شدت روشنایی محیطی در تمام مناطق اتاق، همیشه به اندازه کافی برای آسایش و راحتی مطابق با نیازهای شخصی در سرتاسر فضا وجود دارد. به طور نمونه، اتاق نشیمن نشان داده شده، یک نمونه وسیع است اما اندازه مناسب  ومبلمان چند منظوره، نشان دهنده این است که فعالییت های بصری موجود با یکدیگر مطابقت و تناسب دارند.

  1. نورپردازی محیطی برای گفتگو و کارهای دسته جمعی. میزان روشنایی ممکن است از خیلی کم 7-8 FC تا 25-30 FC  متغیر باشد، بستگی به میزان مطلوب ساکنین دارد. با حساسیت بسیار ویژه و مدت زمان محدود انجام کارهای بصری، انتظار نمی رود که تحت چنین شرایطی نورپردازی انجام شوند.
  2. نورپردازی کار برای کارهای بصری با مدت زمان محدود برای انجام آن ها. در این مورد، تنها محدوده کاری در نظر گرفته شده، دو موقعیت مکانی برای مطالعه است.
  3. نورپردازی موضعی برای قفسه های بزرگ کتاب که از سقف تا کف ارتفاع دارند و در انتهای شرقی دیوار جنوبی و انتهای شمالی دیوار شرقی اتاق واقع شده اند و همچنین برای متریال گرافیکی پیش بینی شده روی لبه غربی دیوار جنوبی و قسمت مرکزی دیوار شمالی و نیز طاقچه بالای شومینه، در نظر گرفته شده است.
  4. نورپردازی برای تماشای تلوزیون. تماشای تلوزیون میزان نورپردازی مورد نیاز آن بر خلاف معمول نشان داده شده است، به دلیل این که محل قرارگیری نورپردازی در اتاق نشیمن ناخواسته است و برای این منظور مثمرثمر نخواهد بود. اگر تماشای تلوزیون یک فعالییت قابل پیش بینی بود، راه حل طراحی نورپردازی باید مطابق با آن صورت می گرفت.

راه حل نور پردازی نشان داده شده در آدرس های ذیل برای فعالییت های بصری باید مطابق روش هایی که در ادامه آمده است، باشد:

  1. نیاز و درخواست نورپردازی محیطی به وسیله تجهیزات نورپردازی متعددی امکان پذیر است. چراغ های دیوارکوب واقع بر دیوار شمالی یک لایه ای از نور برای سمت دیگر اتاق ایجاد می کنند و شدت نور این چراغ ها به وسیله سوییچ دایمر کنترل کننده قابل تنظیم است. وسایل نورپردازی قابل انتقال برای کمیت و کارآیی نورپردازی محیطی اضافه می شوند.توسط سه چراغ آباژور و رومیزی و آباژور ایستاده که به طور کلی برای محدوده کپ زدن و گفتگو واقع در انتهای غربی اتاق، اضافه می شوند. اگر چنانچه صفحات منعکس کننده و حباب های متعلق به چراغ های دیوارکوب و آباژورهای ایستاده و رومیزی نیمه شفاف باشند، می توانند تابش بیشتری در تراز چشم داشته باشند. نورهای کمکی ثانویه ای هم برای موارد ذکر شده در بالا وجود دارند، پنج چراغ دیواری و سه چراغ تاکیدی، باز هم المان دیگری از نور محیطی را نمایش می دهند.بسیاری از چراغ های واقع در اتاق ( 14 چراغ ثابت و 14 چراغ قابل انتقال) که علت انتقال آن ها، داشتن روش های زیادی جهت تنظیم کیفیت نور محیطی می باشد که هم با انتخاب چراغ هایی که با کلید قطع و وصل روشن می شوند، امکان پذیر است و هم با چراغ هایی که میزان نور آنها به وسیله دایمرهای کنترل کننده تنظیم می شود.
  2. یک صندلی مطالعه در گوشه شمال شرقی اتاق واقع شده است، جایی که چراغ دیوار کوب مجاور آن باید به عنوان یک منبع نور کافی برای آن عمل کند. صندلی های واقع در گوشه های شمال غربی و جنوب شرقی اتاق نیز می توانند به عنوان صندلی های مطالعه عمل کند که یکی با نور دریافتی از چراغ دیوارکوب مجاورش و دیگری با داشتن یک آباژور ایستاده در کنارش، عمل می کنند. بر اساس عادات استفاده کنندگان، یک آباژور ایستاده دیگر می تواند در مجاورت صندلی مطالعه اصلی اضافه شود.
  3. نیاز به نورپردازی موضعی با پنج دیواری قابدار تامین شده است که به سمت دیوار جنوبی جهت گیری شده اند و سه چراغ تاکیدی قابل تنظیم که به سمت دیوار بالای شومینه-محدوده میانی دیوار شمالی و یک قفسه طبقه بندی شده واقع در انتهای شمالی دیوار شرقی- جهت گیری شده است.
  4. تماشای تلوزیون، مشکلات نورپردازی در فضاهای چند منظوره، نظیر اتاق های نشیمن را نشان می  دهد. اگر چنانچه تماشای تلوزیون در اتاق یا فضایی که مختص این کار باشد، صورت گیرد، ایجاد نورپردازی مناسب به راحتی انجام پذیر است. در این مثال، بسیاری از چراغ ها، انعکاس های نامطلوبی روی صفحه نمایش تلوزیون ایجاد خواهند کرد.تنها چراغ هایی که تاثیر آزاردهنده ای بر تماشای تلوزیون نخواد  گذاشت، چراغ های دیواری روبه سوی دیوار جنوبی هستند. اگر چنانچه چراغ های دیوارکوب واقع بر دیوار شمالی ، برای نور خروجی کم، تنظیم شوند، تاثیر منفی آنها می تواند تا حدی کاهش یابد. اضافه کردن یک آباژور ایستاده در گوشه شمال شرقی اتاق، نورپردازی فضا را در طول مدت تماشای تلوزیون متعادل خواهد کرد.

از آنجایی که انعطاف پذیری در نور پردازی اتاق های نشیمن ضروری است، اغلب تجهیزات نورپردازی، باید توسط سوییچ های دایمر قابل کنترل باشند. به کمک دایمرها، نورپردازی اتاق می تواند تنظیم شود تا نور با کیفیت مناسب در همه اوقات و موقعیت ها وجود داشته باشد انتخاب چراغ ها و لامپ ها باید بر اساس شرایط ذیل باشد:

چراغ های دیوارکوب: نسبت مستقیم-غیر مستقیم؛ نورکار(مطالعه) برای صندلی های مجاور، درجه ای از تابش در تراز چشم/یا درخشش.

چراغ های دیوارکوب جهت دار: بر روی سطح یا توکار نصب می شوند، انتشار نور (بستگی به نقوش دارد، اگر مشخص باشد).

آباژور های رومیزی: نسبت مستقم-غیر مستقیم، حباب های پخشی ، درجه ای از تابش در تراز چشم/یا درخشش.

آباژورهای ایستاده: نسبت مستقیم-غیرمستقیم، نورکار ( مطالعه ) برای صندلی های مجاور، جباب پخشی، درجه ای از تابش در تراز چشم/ یا درخشش.

لامپ انتخابی در همه موارد باید لامپ های فلورسنت یا التهابی، با توان مبنی بر انتخاب شخص باشد.

کیفیت طراحی یا سبک چراغ های انتخابی باید اصولا بر اساس کیفیت یا سبک طراحی جزییات و متریال های طراحی معماری و طراحی داخلی از شمعدان های بلورین سنتی ( دیوارکوب) و فانوس های پرتوافکن ( قابل انتقال) تا متریال های چوبی، پلاستیکی و فلزی معاصر تا متریال های تک باشد. اما این عناصر منتخب برای چراغ، درکارهای هنرمندانه دچار اشکال می شوند، زیرا این چراغ ها با المان های زیبایی شناسانه نا محسوس و ذوق و سلیقه و سبک و سیاق سروکار دارند.فقط تجربیات طولانی در یک فرآیند سعی و خطا در طول انجام چندین پروژه، طراحان را در اخذ تصمیمات زیبایی شناسانه آگاه خواهد ساخت.

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن

تحریریه دکوبوم

منبع: اصول و مبانی نور پردازی ( مارک کارلن) 






تاریخ : یکشنبه 94/9/29 | 6:40 صبح | نویسنده : مسعود فلاح | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • ووگیگ